Monday 3 February 2014

Fiat 126p Bombel

Fiat 126p Bombel to pierwszy modelik w mojej kolekcji z serii Kultowe Auta PRL-u, nr 124. Jest to też pierwszy prototypowy pojazd w mojej kolekcji. Modelik wykonany jest przez firmę IST Models i choć odstaje nieco jakością od innych propozycji tej firmy, to i tak moim zdaniem wykonany jest naprawdę dobrze. Jeden z lepszych modelików z serii KAP. Ogólna bryła nadwozia i detale takie jak "chromowane" lusterka czy zderzaki dodają uroku. Bardzo podoba mi się też to, że wlew paliwa nie jest namalowany, tylko jest to osobna część. Mała rzecz a cieszy. Niestety tego samego nie da się powiedzieć o wlotach powietrza - wszystkie są malowane. Szkoda.

Fiat 126p Bombel był jedną z pierwszych "wariacji" na temat Malucha. Nawiązano współpracę z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, gdzie pod kierunkiem doc. Cezarego Nawrota opracowano projekty bryły samochodu dostawczego, z założenia auta dla rolników. Konstrukcja Bombla powstała poprzez usunięcie górnej części tyłu nadwozia (zastąpiona charakterystyczną nadbudową z laminatu), zmodyfikowaniu kształtu pokrywy silnika oraz usunięciu tylnej kanapy. Powstała w ten sposób przestrzeń ładunkowa miała 1m³, nośność 150kg i była dwupoziomowa, co niestety ograniczało walory użytkowe tego autka. Prototypowy egzemplarz Bombla został po raz pierwszy zaprezentowany w 1974 roku na Międzynarodowych Targach Technicznych w Poznaniu. Później wykonano też wersję autka z dodatkowymi bocznymi szybami. Bomble były używane przez dział sportu FSM jako samochody serwisowe podczas wyścigów i rajdów. W sumie powstało około 16 modeli prototypowych, jednark auto nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.






Fiat 126p Bombel 1974 (1:43)
by IST Models
Kultowe Auta PRL-u (deAgostini)

No comments:

Post a Comment

FSO Syrena 103 1963 (Kultowe Auta PRL-u)

  „Królowa polskich szos” dla wielu była pierwszym samochodem. Dzielnie też znosiła rolę wozu rodzinnego. Jednocześnie, z powodu kiepskiej j...