Tuesday, 19 August 2014

Izh 2126

Izh 2126 "Oda" is a compact Soviet hatchback, produced from 1992 to 2005 by the IzhAuto. The development of the car began in the late 1970's, after the Soviet officials ordered a relatively simple, but modern car in order to increase the sales (especially in the western markets). Many prototypes were made during the early 1980's in order to improve the car's flaws, such as a nosiy gearbox. In 1984 a prototype Izh-04 underwent some national tests and has been directed to production. Unfortunately, the death of Dimitriy Ustinov , the then Minister of Defense of the Soviet Union, in December 1984 resulted in a sizeable cut in the funds. This meant that the car had to be re-designed to lower the production costs. The prototype of the final version called Izh-05 appeared in 1987, however due to the economical crisis and the collapse of the USSR it had to wait another couple of years before it went into production.This happened in 1992, but only a very small number (about 5000) of Izh 2126 models was made up until 1996. Production on a larger scale began as late as 1997. The last Izh 2126 left the factory in Izhevsk in 2005.

*********

Iż 2126 "Oda" jest kompaktowym hatchbackiem radzieckiej produkcji, wytwarzanym od 1992 do 2005 roku, przez zakłady IżAwto. Prace nad samochodem rozpoczęto pod koniec lat 70., gdy konstruktorzy z tamtejszych zakładów otrzymali zadanie zaprojektowania relatywnie prostego lecz nowoczesnego samochodu, w celu zwiększenia sprzedaży (szczególnie na rynkach zachodnich). Na początku lat 80. stworzono kilka prototypów aby poprawić wszelkie niedociągnięcia, jak chociażby głośna praca reduktora przekładni głównej. W 1984 roku prototyp serii Iż-O4 przeszedł badania państwowe i był rekomendowany do produkcji. Niestety, śmierć Dimitrija Ustinowa, ówczesnego ministra Obrony Narodowej w grudniu 84 r. spowodowała znaczące obcięcie funduszy. Znaczyło to że samochód musiał być przeprojektowany aby obniżyć koszty produkcji. Ostatnia prototypowa seria (wersji produkcyjnej) Iż-O5 pojawiła się w 1987 roku,jednak ze względu na kryzys ekonomiczny i upadek ZSRR, trzeba było czekać jeszcze kilka lat nim auto weszło do produkcji. Stało się to w 1992 r., ale tylko niewielka liczba (około 5000) egzemplarzy Iża 2126 została wyprodukowana do 1996 roku. Produkcja na większą skalę rozpoczęła się dopiero w 1997 roku. Ostatni Iż 2126 opuścił fabrykę w Iżewsku w 2005 r.





Izh 2126 1992 (1:43)
by IST Models
Kultowe Auta PRL-u (DeAgostini)


2 comments:

  1. Do dziś zachodzę głowę jak ten bazyliszek mógł zaleźć się w kolekcji Kultowych Aut PRLu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rzeczywiście, auto do profilu kolekcji totalnie nie pasuje, ale moim zdaniem jest bardzo fajnie wykonane. Chyba jako pierwszy w KAP ma ładny metaliczny lakier (notabene znacznie lepszy niż „majtkowy” turkus w serii rosyjskiej).

      Delete