Thursday, 15 November 2018

Volvo 440 GLT 1988 (Premium X)


Historia modelu 440 sięga roku 1978. Rozpoczęto wtedy projekt pod roboczą nazwą Galaxy, w ramach którego miały powstać przyszłe modele Volvo. Pierwszym owocem prac był prototyp G4 przedstawiony we wrześniu 1980. Testował on głównie nowe technologie i rozwiązania, lecz wyglądem bardzo przypominał późniejsze 440. Oficjalna premiera pierwszego modelu z projektu „Galaxy”, kompaktowego coupe 480, odbyła się w 1986 roku. Opisywany model 440 korzystający z podzespołów 480-tki debiutował dwa lata później. Producent chętnie upatrywał nowy model w klasie średniej, lecz w rzeczywistości był to auto kompaktowe. Wprawdzie dłuższe od Golfa czy Astry, ale oferujące podobną przestronność kabiny. Model wyróżniał się natomiast wysokim poziomem bezpieczeństwa, jak przystało na Volvo. Dzisiaj opcjonalne ABS, dwie poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa nikogo w stan euforii nie wprowadzą, ale w owym czasie takie dodatki robiły wrażenie. Innym wyróżnikiem modelu 440 jest kanciasta sylwetka. Przestarzała, ale jakże oryginalna! Szczególnie w wersji przedliftingowej, produkowanej w latach ‘88-’93. Od początku  samochód oferowany był z benzynowym silnikiem 1.7 produkcji Renault w kilku wariantach: z gaźnikiem o mocy 82 lub 87 KM, albo z wtryskiem wielopunktowym o mocy 90-95 KM. Była też wersja 1.7 Turbo 120 KM. Oferta silnikowa była stopniowo wzbogacona o benzynowe jednostki 1.6 (82 KM), 1.8 (90 KM) i 2.0 (110 KM) oraz diesla 1.9 TD (90 KM) wprowadzonego w ramach liftingu z 1994 roku. Produkcję serii 400 zakończono w 1996 roku a następcą zostało obłe Volvo S40/V40.

O miniaturze

Premium X i Triple 9 to jedne z wielu firm-córek marki IXO. Obie wypuściły na rynek takie same modele Volvo 440 różniące się od siebie jedynie kolorem nadwozia – do wyboru są odpowiednio szary i czerwony. Ja wybrałem ten szary, od Premium X. To pierwsze Volvo i jednocześnie pierwszy model firmy Premium X w mojej kolekcji. Wrażenia są zdecydowanie pozytywne! Znakomicie odwzorowano kształt nadwozia, oznaczenie modelu oraz tylne światła. Oczy cieszy też ładnie położony lakier z idealnie dobraną grubością metalizującego pigmentu, dzięki czemu modeli wygląda realistycznie. Miłym dodatkiem jest użycie fototrawionych wycieraczek. Nadal nie jest to standardem wśród producentów, a szkoda gdyż wyposażony w takie wycieraczki modelik wygląda o wiele naturalniej. Czy miniaturka posiada jakieś wady?  Moim zdaniem tylko jedną – szczelina między tylnym zderzakiem a resztą nadwozia jest za duża. Nie umniejsza to jednak ogólnej wysokiej ocenie tego modelu. Zapraszam do obejrzenia zdjęć.

*********
The history of the 440 dates back to 1978. Work on a new project dubbed Galaxy began back then, with the aim to create future Volvo models. The first fruit of the works was a G4 prototype introduced in September 1980. Although its primary aim was to test the various functions and new technologies, it resembled what later became the Volvo 440. The first model from the “Galaxy” project, the compact 480 coupe, was presented in 1986. The described 440 model, utilising the underpinnings from the 480 debuted 2 years later. The manufacturer happily sought the new model as a mid-size car, but in reality it was a compact vehicle. Although longer than a Golf or an Astra, it offered a similar amount of cabin space. The model did however stand out from the rivals with the high level of safety offered, like we’d expect from Volvo. Today, optional ABS, two front airbags and seatbelt pretensioners won’t set anyone’s world alight, but back in the day they it something quite remarkable. Another unique feature of the 440 is the square styling. Old-fashioned, but how original! Especially in the pre-facelift version, produced between 1988 and 1993. From the beginning the model was offered with Renault’s 1.7 petrol engine in couple of variants: with a carburettor delivering 82 or 87 hp, or with multipoint fuel injection delivering 90-95 hp. There was also a turbocharged 1.7 Turbo with 120 hp. The engine range was systematically widened with 1.6 (82 hp), 1.8 (90 hp) and 2.0 (110 hp) petrol engines and 1.9 TD (90 hp) diesel introduced at the time of 1994 facelift. Production of the 400 series stopped in 1996 with the curvaceous Volvo S40/V40 being its successor. 

About the model
Premium X and Triple 9 are a couple of daughter companies of the manufacturer IXO. Both of them released identical models of Volvo 440 differing only in colour – you can choose from grey and red respectively. I chose the grey one from Premium X. It’s the first Volvo and the first model from Premium X in my collection. And it’s all looking really good! The shape of the body is beautifully captured, the decals and rear lights are spot on as well. The eyes of the beholder are also pleased by the tidy paintjob with an ideal thickness of the metallic pigment, which helps the model look more realistic. The use of photoetched wipers is a nice touch. It’s still not a standard practice among manufacturers, which is a shame, because a model equipped in such wipers looks a lot more natural. Does the miniature have any flaws? Only one in my opinion – the space between the rear bumper and rest of the body is too big. It doesn’t however, belittle the overall high rating of the model.





Volvo 440 GLT 1988 (1:43)
by Premium X

4 comments:

  1. Auto już trudno spotkać na ulicy, ale dzięki PremiumX można oglądać model w świetnej formie na półce :)
    Pozdrowienia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki za komentarz.
      To prawda, model jest rzadkim widokiem na ulicach. Ja nie pamiętam kiedy ostatni raz widziałem go na żywo.

      Delete
  2. Powiem Ci, że zaskoczony jestem jakością tego modelu. Premium X oczywiście przyzwyczaiło nas do tego, że modele sygnowane ich logiem, są najczęściej świetnie wykonane, ale to Volvo zaskakuje. Zaskakuje spasowaniem detali, świetnym pigmentem lakieru, doskonałą sylwetką... no kurcze nie mam się czego przyczepić ;)

    Pozdrawiam;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prawda, to Volvo wygląda świetnie. Nie żałuje zakupu :)

      Delete