Wednesday 14 February 2024

Renault Twin'Run 2013 Concept Car (Norev)


 
Od 2010 roku Renault zaadpotowało nową strategię designu bazującą na sześciu przełomowych etapach w życiu człowieka. W 2013 roku przyszedł czas na etap piąty – rozrywkę.

Wczesną wiosną 2013 roku Renault przedstawiło Twin’Z, prototyp małego, elektrycznego miejskiego autka. Zaprojektowane wspólnie brytyjskim designerem Rossem Lovegrovem wyróżniało się tysiącami światełek LED zamontowanymi w środku i na zewnątrz. Według projektantów pojazd łączył świat samochodów ze światem mebli. 

Rozwinięciem tego konceptu było Renault Twin’Run zaprezentowane podczas 71. Grand Prix Formuły 1 w Monako w maju 2013 roku. Tutaj termin „rozrywka” pasował o wiele lepiej. Twin’Run projektowano jako duchowego następcę R5 Turbo i Clio V6, więc naturalnym było centralne umieszczenie maksi silnika w mini nadwoziu. Wybrano jednostkę V6 o pojemności 3.5 litra i mocy 320 KM, która napędzała wyścigowe Mégane Trophy. Z wyścigowego Mégane wzięto też wiele innych podzespołów mi.in. konstrukcję zawieszenia. Nadwozie wykonane z włókna węglowego i szklanego razem ze stricte wyścigowym wnętrzem pozwalały ograniczyć masę własną do 950kg. Wszystko razem składało się na przyspieszenie do setki w 4,5 sekundy i prędkość maksymalna 248km/h. 


O ile technicznie Twin’Run wprost czerpało ze świata wyścigów, o tyle stylizacja nadwozia inspirowana była samochodami rajdowymi. Pomarańczowe paski biegnące wzdłuż nadwozia i dachu, wielki tylny spoiler, wloty powietrza oraz LEDowe reflektory z przodu imitujące halogeny znane z rajdówek. Wygląd prototypu wyraźnie oznajmił wyczynowe możliwości.

Było oczywiste, że Twin’Z oraz Twin’Run zapowiadały przyszłe miejskie Renault. Spekulowano natomiast czy chodzi o kolejne Twingo czy nowe wcielenie legendarnej „piątki”, bo w obu prototypach było sporo nawiązań do tego kultowego samochodu. Niepewność rozwiano w 2014 roku – zaprezentowana wtedy trzecia generacja Twingo była prawie identyczna z oboma prototypami. Szkoda tylko, że Renault nie miało tyle odwagi co w przypadku Clio V6 i schowało szaloną koncepcję Twin’Run do szuflady.

O miniaturze
Podobnie do innych prototypów z serii, także modelik Twin’Run firmowany przez Noreva jest bardzo dobrze wykonany. Prawidłowe proporcje nadwozia, mnogość detali. Wszystko wygląda tak jak powinno. Szkoda, że przez czarne szybki praktycznie nie widać wnętrza, ale tak też było w prawdziwym samochodzie, więc to nie wada. Po prostu ten typ tak ma. Zapraszam do obejrzenia zdjęć!

*********



From 2010 Renault adopted a new design strategy based on six key stages in a person’s life. In 2013 the time has come for the fifth stage – play.

In early spring of 2013 Renault presented the Twin’Z, a prototype of a small, electric city car. Designed together with a British designer Ross Lovegrove, its stand-out feature were thousands of LED lights both inside and outside the car. According to the designers the concept car brought together two worlds: the world of furniture and that of the automobile.

Building on that concept was the Renault Twin’Run, shown during the 71st Monaco GP in May 2013, Here, the term “play” was much more fitting. The Twin’Run was designed to be a spiritual successor to the R5 Turbo and Clio V6, so it naturally had a mid-mounted maxi-engine in a mini-body. The 3,5-litre 320 hp V6 engine was taken from the Mégane Trophy racer. Many other parts were also borrowed from the Mégane racer, including the suspension. Body made from a mix of carbon- and glassfibre, together with an interior typical of a race car allowed to keep the weight down to 950kg. All this combined translated into a 0-62mph acceleration of 4,5 seconds and a top speed of 155 mph.


While mechanically the Twin’Run borrowed straight from the world of racing, the exterior design was inspired by rally cars. Orange stripes running along the sides and roof, huge rear wing, air vents and LED lights imitating rally car headlamps. The concept looks clearly said: performance.

It was clear that the Twin’Z and the Twin’Run were hinting towards the next Renault city car. There were some speculations whether it would be the next-generation Twingo or a new incarnation of the legendary R5, as both prototypes had references to those iconic cars. The uncertainty was settled in 2014, with the presentation of the third-generation Twingo. It looked almost identical to both prototypes. It’s a shame that Renault didn’t have as much courage as with the Clio V6 and hid the wild Twin’Run concept away in a drawer.

About the miniature

Similarly to other prototypes from the series, also the Twin’Run diecast model manufactured by Norev is made very well. Correct body shape, multitude of details. Everything looks as it should. It’s a shame that you can’t really see the interior through the black windows, but this was also the case in the real car, so that’s not a flaw. It’s just the way it is. Take a look at the photos!






Renault Twin'Run Concept 2013 (1:43)
by Norev









No comments:

Post a Comment

FSO Syrena 104 1966 (Kultowe Auta PRL-u)

  Na blogu kontynuujemy motyw syreni. W poniedziałek bohaterką była Syrena 103, dzisiaj na tapet bierzemy kolejny model – 104. Sympatyczne i...