W czasach gdy prawie każdy nowy samochód jest elektrycznym lub hybrydowym SUVem albo crossoverem, Mazda MX-5 to ewenement. Mały, lekki roadster z wolonssącym benzyniakiem to wymierający gatunek.
Od momentu przedstawienia pierwszej generacji MX-5 w 1989 roku, założenia były proste: tylny napęd, żwawy silnik, niewielkie i otwarte nadwozie zapewniające radość z jazdy w przystępnej cenie. Formuła okazała się strzałem w dziesiątkę. Mazda sprzedała już ponad milion sztuk MX-5, co czyni go najpopularniejszym roadsterem na świecie. Obecne, czwarte wcielenie modelu (kod ND), do sprzedaży trafiło w 2015 roku.
MX-5 czwartej generacji jest o 10,5 cm krótsze, o 19,8 cm szersze i o 3 cm niższe od swojego poprzednika. Jest od niego także o 100 kg lżejsze. Auto waży raptem 1000kg, czyli podobnie do pierwszej generacji! Osiągnięcie wybitne, biorąc pod uwagę, że auto musiało spełniać nieporównywalnie surowsze normy bezpieczeństwa. Tak niska masa była możliwa dzięki rozległemu zastosowaniu lekkich materiałów w konstrukcji samochodu. Królują tutaj aluminium i lekka stal o zwiększonej wytrzymałości.
Z wyglądu, mały roadster prezentuje się fenomenalnie. Poprzednie wcielenia MX-5 były dość bezbarwne pod względem stylistyki. Tutaj, Japończycy wykonali zadanie na szóstkę. Klasyczne proprcje roadstera (długa maska, krótki tył), wkomponowane we współczesny język stylizacyjny Mazdy Kodo, skutkują po prostu pięknym samochodem. Szczególnie w kolorze Soul Red, który uwypukla kształtną sylwetkę.
Mazda oparła się modzie na downsizing i turbodoładowanie. Gama napędowa MX-5 składa się z dwóch wolonssących, benzynowych jednostek napędowych. Podstawowa 1.5 ma moc 131KM a topowa 2.0 160 KM. Obie wykrzostują zaawansowaną technologię SKYACTIV-G. W silnikach, technologia ta oznacza wysoce wydajny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem charakteryzujący się współczynnikiem sprężania wynoszącym 14,0:1 - najwyższym na świecie, osiągniętym przez produkowany fabrycznie silnik benzynowy. Skutkuje to zmniejszeniem zużycia paliwa o 15% i zwiększeniem momentu obrotowego o 15%, co ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy.
Technologia SKYACTIV nie ograniczała się tylko do silnika. W jej ramach stworzono również nową i ulepszoną konstrukcję SKYACTIV-Body oraz ramę pojazdu SKYACTIV-Chassis, a także zoptymalizowane skrzynie biegów. Wszystko to, aby osiągnąć lepszą wytrzymałość i efektywność.
Starania Mazdy doceniono. W 2016 roku MX-5 zdobyło tytuł World Car of the Year, pokonując dwóch uznanych niemieckich rywali: Audi A4 i Mercedesa GLC. Pod koniec 2016 roku zaprezentowano model MX-5 RF (retractable fastback) z nadwoziem typu targa, z elektrycznie składanym metalowym dachem.
Pierwszy lifting przeprowadzono w 2018 roku. Z wyglądu samochód nie zmienił się w ogóle. Poprawiono tylko wykończenie wnętrza i pokładową elektronikę a moc silnika 2.0 podniesiono do 184KM. Drugą garstkę zmian na czele z nowym systemem stabilizacji wprowadzono w roku modelowym 2022. Na 2024 rok zaplanowano kolejny lifting.
Nowa wersja wyróżni się odnowionymi lampami z przodu i tyłu, nowymi wzorami felg, odświeżonym wnętrzem i technologiami oraz lekkimi zmianami w palecie lakierów.
O miniaturze
Modelik wykonała firma IXO. Przedstawia on model z 2019 roku, a więc po pierwszym liftingu. Modelik prezentuje dobry poziom. Ma idealne proporcje nadwozia, świetnie odwzorowane felgi a także bardzo szczegółowo odwzorowane wnętrze. IXO zdecydowało się na odwzorowanie wersji z otwartym dachem, więc piękne wnętrze jest łatwo widoczne. Brązowe siedzenia świetnie współgrają z jasnym lakierem. Warstwa lakieru jest równo i czysto położona, ale sprawia wrażenie trochę zbyt grubej. Podobnie zbyt gruba wydaje się zaślepka uchwytu do holowania z przodu. W pierwszej chwili myślałem że model ma skazę. Skazy nie ma, ale wyglądałoby to o wiele lepiej gdyby było subtelniejsze. Szkoda też, że znaczek marki niknie na jasnym kolorze nadwozia.
Całościowo jednak, jest to bardzo ładna miniaturka bardzo ładnego auta. Zapraszam do obejrzenia zdjęć!
*********
Mazda MX-5 Roadster 2019 (1:43) by IXO |
No comments:
Post a Comment