Saturday 30 March 2024

Renault Austral Esprit Alpine 2022 (Solido)

Austral to trzecia próba Renault w zawojowaniu klasy C-SUV. Po wątpliwym Koleosie i przeciętnym Kadjarze, Francuzi obiecują zupełnie nową jakość. Austral ma stać się czołowym graczem w tym zatłoczonym segmencie.

Australa zaprezentowano w marcu 2022 roku. W lipcu tego samego roku ruszyła produkcja w hiszpańskiej Palencii a w październiku na salonie samochodowym w Paryżu nowy model pierwszy raz pokazano publiczności. Według Renault, prace nad modelem trwały pięć lat. Jak na świat motoryzacji, to długo. Należy więc oczekiwać dopracowanej konstrukcji.

Rzeczywiście, pierwsze wrażenia są pozytywne. Samochód prezentuje nowy styl wzornictwa Renault. Są więc przednie światła wygięte w literę C, sporych rozmiarów grill i nowe, wielkie logo marki. Cała sylwetka jest masywna i wygląda tak, jak oczekiwalibyśmy od nowoczesnego SUVa.

Wnętrze Australa też sprawia dobre wrażenie. Jest nowocześnie zaprojektowane i wykonane z dobrych materiałów. Ogólny projekt wnętrza bardzo przypomina ten wykorzystany najpierw w Megane E-Tech, choć zaszły w nim pewne zmiany. Na kokpicie dominują dwa 12-calowe ekrany ułożone w kształt litery „L”. Ten poziomy przed kierowcą jest tylko wyświetlaczem, natomiast pionowy jest dotykowy – za jego pomocą steruje się rozmaitymi ustawieniami samochodu. Renault nazywa ten układ kokpitu OpenR.

Samochód zbudowano na platformie CMF-CD trzeciej generacji, wykorzystanej również m.in w Nissanie Qashqaiu. Austral mierzy 4510 mm długości, 1825 mm szerokości i 1644 mm wysokości. Rozstaw osi to 2667 mm.

Renault wyposażyło swojego kompaktowego SUVa w dużo nowoczesnej techniki. Do dyspozycji mogą być aż 32 aktywne systemy wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo. W topowej wersji dostępny jest też system czterech skrętnych kół 4Control Advanced, który poprawia prowadzenie przy wyższych prędkościach a przy niskich ułatwia manewrowanie.

Samochód dostępny jest tylko z napędem hybrydowym.  Można wybierać między „miękką hybrydą” mild hybrid z czterocylindrowym silnikiem 1.3 TCe (140 lub 160 KM) , oraz tradycyjną hybrydą E-Tech Full Hybrid z trzycylindorwym silnikiem 1.2 TCe (200 KM). Na niektórych rynkach dostępna jest też wesja 1.2 Mild Hybrid Advanced (130 KM). Co ciekawe, tylko wersja E-Tech Full Hybrid ma wielowachaczowe tylne zawieszenie. Pozostałe korzystają a prostej belki skrętnej.

Austral jest pierwszym modelem Renault w którym wersja R.S Line jest zastąpiona przez Esprit Alpine. Na zewnątrz wyróżnikiem tej wersji są wielkie 20-calowe felgi Daytona, czarne połyskujące dodatki (dach i listwy) oraz znaczki „Esprit Alpine”. W środku też mamy oznaczenia „Esprit Alpine”, elementy tapicerskie z alcantary, niebieskie przeszycia pasów i foteli oraz motywy francuskich barw w postaci niebiesko-biało-czerwonych przeszyć na kierownicy i wszywek z francuską flagą na bokach siedzeń.

O miniaturze

Dla sympatyków Renault, to był długo wyczekiwany modelik. Zapowiedziany już ponad rok temu, do sprzedaży miał wejść w ostatnim kwartale zeszłego roku. Ostatecznie trafił do niej raptem kilka dni temu!

Austral w skali 1:43 jest już od dawna, ale firmowany przez Norev. Jego podstawowymi wadami są plastikowe koła i lusterka odlane wraz z nadwoziem. Modelik firmy Solido jest tych wad pozbawiony, dlatego też tak wiele osób na niego czekało.

Ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne. Poprawne lusterka i gumowe koła na prawdę poprawiają prezencję modelu. Świetne wrażenie robią felgi - odwzorowano je dokładnie, widać też tarcze hamulcowe. Dodano nawet napisy Alpine na obręczach! Tego w Norevie zabrakło. Małą wadą jest natomiast słabo widoczne logo Renault na środku felgi. W pierwszej chwili myślsłem że go nie ma. Jest, ale małe i niewyraźne.

Do wad modelu należy brak tylnej wycieraczki oraz sposób wykonania tylnych świateł. Są zrobione z ciemnego kawałka plastiku, pomalowanego czerwoną metalizowaną farbą. Wyglądają trochę jak po domorosłym tuningu. Pod tym względem konkurencyjny Norev wypada lepiej.

Solido daje do wyboru dwa kolory: kultową już czerwień Flamme oraz arktyczną biel. Naturalnie skłonny byłem postawić na czerwony model (nie jestem miłośnikiem białych aut), jednak po obejrzeniu zdjęć miniaturki i prawdziwego auta w tym kolorze odniosłem wrażenie, że ten czerwony nie jest do końca taki jaki powinien być. Może to tylko kwestia oświetlenia, ale nawet w porównaniu do czerwonej miniaturki Noreva też widać różnicę. Postawiłem więc na białego i nie żałuję. Lakier jest czysto i równo położony. Na zdjęciach tego zbyt dobrze nie widać, ale to jest biel metaliczna, nie matowa.

Na koniec dodam że w autku dokonałem dwóch modyfikacji. Dodałem głębię lusterek (standardowo są tylko pomalowane na srebrno) i rejestrację. Początkowo chciałem "zarejestrować" auto w rodzinnej Łodzi, ale zmieniłem zdanie i skończyło się na francuskich blachach. Uważam że z tablicami rejestracyjnymi modelik prezentuje się bardziej realnie.

Zapraszam do oglądania!


*********




The Austral is Renault’s third attempt at conquering the C-SUV segment. After the questionable Koleos and mediocre Kadjar, the French promise a new quality.  The Austral is set to become a key player in this crowded sector.

The Austral was unveiled in March 2022. In July of the same year its production began in the Palencia plant in Spain and in October the car was publicly exhibited for the first time during the Paris Motor Show. According to Renault, the model took five years to develop. That’s a long time in automotive industry. We should therefore expect a polished final design.

Indeed, the first impressions are positive. The car represents Renault’s new design language. We get the C-shaped headlamps, a large grille and the company’s huge new logo. The whole body is bulky and looks like what we would expect from a modern SUV.

The Austral’s interior also looks good. It’s modern and made with good quality materials. The cabin’s general design heavily resembles that used in the Megane E-Tech, albeit with a few changes. The dash is based around two 12-inch screens, making an “L” shape. One in landscape orientation behind the wheel is just a display screen and the second in a portrait orientation is an infotainment touchscreen. Renault calls this dashboard set-up OpenR.

The car is based on the third generation CMF-CD platform, also used in Nissan Qashqai. Austral measures 4510mm in length, 1825mm in width and 1644mm in height. The wheelbase is 2667mm.

Renault packed its compact SUV full of modern technology. There can be as many as 32 advanced driver-assistance systems, helping the driver and improving safety. The range-topping model can also be fitted with the four-wheel steering system, 4Control Advanced. At higher speeds it improves handling, while at low speeds it improves manoeuvrability.

The car is available with hybrid powertrain only. You can choose between a mild hybrid with a four-cylinder 1.3 TCe engine (140 or 160 hp) and an E-Tech Full Hybrid model with a three-cylinder 1.2 TCe engine (200 hp). On some markets there is also the 1.2 Mild Hybrid Advanced (130 hp) model. Interestingly, only the E-Tech Full Hybrid has a multi-link rear axle. The other models use a simple torsion beam.

The Austral is Renault’s first model that ditches the R.S Line trim in favour of the new Esprit Alpine. Outside, it’s distinguished by huge 20-inch Daytona alloy wheels, glossy black elements (roof and trims) and “Esprit Alpine” logos. Inside, we also have the “Esprit Alpine” badging, part-alcantara upholstery and blue stitching on the seats and seatbelts. There are also motifs of the national French colours in the form of blue, white and red stitching on the steering wheel and small French flags sewn onto the sides of the seats.

About the miniature
For Renault enthusiasts this was a long awaited model. Announced over a year ago, it was scheduled for release in the last quarter of last year. Finally, it went on sale just a few days ago!

The Austral in 1:43 scale has been around for a while, but it's done by Norev. Its main flaws are fully plastic wheels and wing mirrors cast as one with the body. The model by Solido has none of these flaw, that's why so many people were waiting for it.

The overall impression is very positive. Correct wing mirrors and rubber tyres really improve the model's appearance. The wheels make a great impression - they are beautifully replicated, with visible break pads. Even the Alpine writing on the rims was added! This was all missing from Norev. A slight flaw is the poorly visible Renault logo at the centre of the wheels. At first, I thought it wasn't there. It is, but it's small and unclear.

The model's flaws include a lack of rear wiper and the way the rear lights are done. They're made from a dark plastic, painted with metallic red paint. They somewhat resemble tacky DIY tuning. In that regard, the rival Norev did a better job.

Solido gives a choice of two colours: now-cult Flame red and Arctic white. Naturally, I was veering towards a red model (I'm not a fan of white cars), however after seeing photos of the miniature and the real car in the same colour, I had a feeling that this red doesn't look quite right. Maybe it is just a matter of lighting, but even when compared to a red miniature from Norev, the difference is also visible. So I decided to go with white and I'm not regretting it. The paintwork is clean and even. It's not that visible in the photos, but it's metallic white, not matte.

I'll just mention that I made two mods in this car. I added a mirror effect to the wing mirrors (they're just painted in silver in the model) and registration plates. Initially I wanted to "register" the car in my hometown of Łódź, but changed my mind and it ended up with French plates. I think that the model looks more natural with registration plates.

Take a look!


Renault Austral E-Tech Full Hybrid Esprit Alpine 2022 (1:43)
by Solido



No comments:

Post a Comment

FSO Syrena 104 1966 (Kultowe Auta PRL-u)

  Na blogu kontynuujemy motyw syreni. W poniedziałek bohaterką była Syrena 103, dzisiaj na tapet bierzemy kolejny model – 104. Sympatyczne i...