Saturday 16 March 2013

Renault Mégane II

Diecast Renault Mégane II, Norev 517631

Renault Mégane II was launched in September 2002 as a 3 and 5 door hatchback. The saloon and the estate (Mégane Grandtour) were introduced in 2003. The new Mégane was voted the European Car of the Year 2003. The car had a wide range of engines, from small 1.4 petrol and 1.5 dCi diesel to the 2.0 Turbo used in the Mégane RS. The model was revised in 2006, with changes in interior trim, specification levels and most notably, a new front nose. A new front suspension system borrowed from the Mégane 2.0 225 PS (165 kW; 222 hp) was adopted, improving the driving performance.

*********

Renault Mégane II debiutowało we wrześniu 2002 r. jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Sedan i kombi (Mégane Grandtour) zaprezentowane były w 2003 r. Nowe Mégane zostało wybrane Europejskim Samochodem Roku 2003. Samochód posiadał bogatą paletę silników, od małego benzynowego 1.4 i diesela 1.5 dCi, do 2.0 Turbo używanego w Mégane RS. Model przeszedł modyfikację w 2006 roku. Zmiany objęły wnętrze, poziom wyposażenia oraz przód pojazdu. Nowy system  przedniego zawieszenia, zapożyczony od Mégane RS był również dodany, poprawiając właściwości jezdne.




Renault Mégane Coupe 2006 (1:43)
by Norev

Sunday 3 March 2013

Citroën DS 19

Citroën DS was manufactured by Citroën from 1955 to 1975. The car was designed an Italian sculptor Flaminio Bertoni. The DS 19 was introduced in October 1955 at the Paris Motor Show and it was instantly recognised as the car of the future. The orders for the first day totalled 12,000. The car is known for its futuristic body design and innovative technology, including a hydropneumatic self-levelling suspension, that enhanced ride quality and handling.
Another famous technical innovation of the DS, were the directional headlights. They were introduced as an option on the DS in 1967 for the first time on a Citroën. Behind each glass cover lens, the inboard high-beam headlamp swivels by up to 80° as the driver steers, throwing the beam along the driver's intended path rather than uselessly across the curved road. In 1957 a new version, ID was introduced. It was a model with a weaker engine, less equipment and without the innovative technology, in order to reduce the costs. Effectively, it became the cheaper version of the DS.

As well as having the saloon, Citroën soon presented other bodystyles. These included the estate (introduced in 1958) and the very rare convertible (also introduced in 1958, withdrawn in 1973). The car was nicknamed by the French "Déesse" (goddess).
During the 20 years of production, almost 1.5 million Citroën DS were sold all around the world.

*********

Citroën DS wytwarzany był od 1955 do 1975 r. Samochód zaprojektował włoski rzeźbiarz Flaminio Bertoni. DS 19 zaprezentowane zostało w październiku 1955 r. na targach motoryzacyjnych w Paryżu i z miejsca okrzyknięto je autem przyszyszłości. Podczas pierwszego dnia złożono 12.000 zamówień. Samochód znany jest z futurystycznej linii nadwozia oraz innowacyjnej technologii, jak np. hydropneumatyczne samopoziomujące się zawieszenie, które bardzo podnosiło komfort jazdy.                    Kolejną słynną innowacją techniczną były skrętne reflektory. Wprowadzone jako opcja w 1967 r. po raz pierwszy w samochodzie marki Citroën. Każda lampa może przekręcić maksymalnie o 80° podczas skrętu kierownicą, dokładniej oświetlając zakręt przed kierowcą. W 1957 r. do produkcji wszedł nowy model ID (idée – czyli idea), ze słabszym silnikiem i uboższym wyposażeniem. Pozbawiono go wszystkich systemów hydraulicznych, poza zawieszeniem hydropneumatycznym. Tym samym stał się tańszą wersją DS-a.

Oprócz sedana Citroën przedstawił też inne wersje nadwozia. Było to kombi (od 1958 r.) oraz bardzo rzadko spotykany kabriolet (od 1958 do 1973 r.). Przez francuzów auto nazwane zostało „déesse”, czyli bogini.                                                                                                                                                         Przez 20 lat produkcji, sprzedano prawie 1,5 miliona egzemplarzy DS-ów na całym świecie.





Citroën DS 19 1964 (1:43)
by Del Prado

Saturday 2 March 2013

Datsun 240Z

Datsun 240Z (sold in Japan as the Nissan Fairlady Z and in other markets as Nissan S30 or Datsun 260Z, 280Z) was the first generation of Nissan`s Z GT sports cars. Datsun 240Z was introduced in 1969 in New York. It was designed by a team led by Mr. Yoshihiko Matsuo, the head of Nissan's Sports Car Styling Studio. The car became very popular in the United States, due to its relatively low price compared to other sports cars and good steering. The 1970 through the mid-1971 model year 240Z was referred to as the Series I. These early models, had many small, subtle differences from the later cars, which included chrome "240Z" badge on the sail pillar, and two horizontal vents in the rear hatch below the glass molding providing flow through ventilation. In the mid-1971 the Series II models were introduced. Production of the Datsun 240Z ended in 1978.

*********

Datsun 240Z (sprzedawany w Japonii jako Nissan Fairlady Z a na innych rynkach jako Nissan S30 lub Datsun 260Z, 280Z), był pierwszą generacją sportowych samochodów GT (Gran Turismo) Nissana sygnowanych literą Z. Datsuna 240Z zaprezentowano w 1969 r. w Nowym Jorku. Zaprojektował go zespół pod kierownictwem Yoshihiko Matsuo, dyrektor Centrum Stylistycznego Sportowych Aut Nissana. Samochód stał się bardzo popularny w Stanach Zjednczonych dzięki stosunkowo niskiej cenie w porównaniu z konkurentami, oraz dobremu prowadzeniu. Do modeli roczników 1970-1971 odnoszono się jako Seria 1. Te najwcześniejsze modele miały sporo subtelnych różnic wobec tych późniejszych, np. chromowany znaczek „240Z” na tylnym słupku czy wloty powietrza pod szybą zapewniające wentylację. W połowie 1971 r. przedstawiono modele Serii 2. Produkcja Datsuna 240Z zakończyła się w 1978r.




Datsun 240Z 1971 (1:43)
by Del Prado

Saturday 16 February 2013

Hyundai i30

The first generation of Hyundai i30 was introduced in 2007, during the Geneva Motor Show. The car shares its platform with the Kia Cee`d. Hyundai i30 was available as a 5-door hatchback and an estate named i30 CW with 6 engines (3 petrol and 3 diesel). The car was facelifted in 2010, receiving new headlights, front and back bumpers and a new grille. Hyundai i30 was manufactured at the company's manufacturing facility in Ulsan, South Korea, Beijing, China and in Nošovice, Czech Republic. It was produced until 2012, when the second generation of i30 was introduced.

*********

Pierwsza generację Hyundaia i30 przedstawiono w 2007 r. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Auto dzieli płytę podłogową z Kią Cee’d. Hyundai i30 dostępny był jako 5 drzwiowy hatchback oraz kombi i30 CW. Do wyboru było 6 silników: 3 benzynowe i 3 diesle. W 2010 model otrzymał lifting obejmujący nowe reflektory, przednie i tylne zderzaki oraz wlot powietrza. Hyundai i30 wytwarzany był w fabrykach w Ulsan w Koreii Południowej, w Pekinie w Chinach, i w czeskich Nosowicach. Produkcja trwała do 2012 roku, do momentu przedstawienia następcy.




Hyundai i30 (1:39)
by Welly

Friday 15 February 2013

Renault 8 Bamako Taxi


Renault 8 is a small saloon, launched in June 1962. It is the successor of the Renault Dauphine. Renault 8 is 400 cm long, 149 cm wide, and the wheelbase is 227 cm long. The boot capacity is 240 liters.

This particular die cast model was a part of the "Taxis of the World" series and as far as I know the manufacturer is not officially known. In Poland it was distributed by Amercom company. It is definitely the worst model in my collection. The only good things about it are the proportions of the body. The rest is not worth describing. The details are either too thick or poorly done.

*********

Renault 8 to mały sedan przedstawiony w czerwcu 1962 r.  Jest to następca Renault Dauphine. Renault 8 ma 400 cm długości, 149 cm szerokości i rozstaw osi wynoszący 227 cm. Pojemność bagażnika to 240 litrów.

Ten modelik pochodzi z serii „Taksówki Świata” i o ile wiem, producent nie jest oficjalnie znany. W Polsce dystrybucją serii zajmowała się firma Amercom. Jest to zdecydowanie najgorzej wykonany modelik w mojej kolekcji.  Jedyne co można pochwalić to bryła i proporcje nadwozia. Reszty nie warto nawet opisywać. Szczegóły albo są za grube albo niechlujnie wykonane.





Renault 8 Bamako Taxi 1970 (1:43)
Newspaper collection, Amercom

Friday 4 January 2013

Renault Grand Modus

Renault Grand Modus
Norev  517755

Renault Grand Modus debuted in February 2008, just after the "short" version of Modus has been restyled. The extended version of Renault`s small MPV was designed to help to increase the selling volume of the Modus. The sales numbers did increase, however they have never reached the expectations. Also that year the Grand Modus replaced the Modus in Spain.
Renault Grand Modus has the length of 403.4cm (16cm more than in the Modus) and the wheelbase of 257.5cm (9.3cm more than in the Modus). The boot is also bigger (by 88 litres with the rear bench in oroginal position and by 117 litres with the rear bench moved forwards) when compared to the standard Modus.

To view the Renault Modus phase 2 click here.

*********

Renault Grand Modus debiutowł w lutym 2008 r. tuż po liftingu „krótkiej” wersji Modusa. Przedłużona wersja małego minivana Renault’a stworzona została aby zwiększyć sprzedaż Modusa. Sprzedaż rzeczywiście wzrosła, jednak nigdy nie osiągnęła zakładanego pułapu. W tym samym roku (2008) Grand Modus zastąpił Modusa w Hiszpanii.                                                                                  Renault Grand Modus ma dłgość 403.4cm (+16cm względem zwykłej wersji) a rozstaw osi wynosi 257.5cm (+9.3cm więcej niż w Modusie). Bagażnik również jest większy (+88 litrów z tylną kanapą w standardowej pozycji, +117 litrów z kanapą przesuniętą maksymalnie do przodu).

Aby zobaczyć Renault Modus phase 2 kliknij tutaj.




Renault Grand Modus 2007 (1:43)
by Norev

Saturday 20 October 2012

Citroen C2 & Renault Twingo - group shot

Diecast Citroen C2 & Renault Twingo. Both manufactured by Welly.

Modeliki Citroen C2 i Renault Twingo. Oba od firmy Welly.













Citroen C2 & Renault Twingo (1:39)
by Welly

FSO Warszawa 203 Kombi 1965 (IST Models)

  Choć wielu uważa Warszawę kombi za jeden z najładniejszych samochodów z tego okresu, pochodzących z bloku wschodniego, nie stworzono jej b...