Tuesday 19 August 2014

Izh 2126

Izh 2126 "Oda" is a compact Soviet hatchback, produced from 1992 to 2005 by the IzhAuto. The development of the car began in the late 1970's, after the Soviet officials ordered a relatively simple, but modern car in order to increase the sales (especially in the western markets). Many prototypes were made during the early 1980's in order to improve the car's flaws, such as a nosiy gearbox. In 1984 a prototype Izh-04 underwent some national tests and has been directed to production. Unfortunately, the death of Dimitriy Ustinov , the then Minister of Defense of the Soviet Union, in December 1984 resulted in a sizeable cut in the funds. This meant that the car had to be re-designed to lower the production costs. The prototype of the final version called Izh-05 appeared in 1987, however due to the economical crisis and the collapse of the USSR it had to wait another couple of years before it went into production.This happened in 1992, but only a very small number (about 5000) of Izh 2126 models was made up until 1996. Production on a larger scale began as late as 1997. The last Izh 2126 left the factory in Izhevsk in 2005.

*********

Iż 2126 "Oda" jest kompaktowym hatchbackiem radzieckiej produkcji, wytwarzanym od 1992 do 2005 roku, przez zakłady IżAwto. Prace nad samochodem rozpoczęto pod koniec lat 70., gdy konstruktorzy z tamtejszych zakładów otrzymali zadanie zaprojektowania relatywnie prostego lecz nowoczesnego samochodu, w celu zwiększenia sprzedaży (szczególnie na rynkach zachodnich). Na początku lat 80. stworzono kilka prototypów aby poprawić wszelkie niedociągnięcia, jak chociażby głośna praca reduktora przekładni głównej. W 1984 roku prototyp serii Iż-O4 przeszedł badania państwowe i był rekomendowany do produkcji. Niestety, śmierć Dimitrija Ustinowa, ówczesnego ministra Obrony Narodowej w grudniu 84 r. spowodowała znaczące obcięcie funduszy. Znaczyło to że samochód musiał być przeprojektowany aby obniżyć koszty produkcji. Ostatnia prototypowa seria (wersji produkcyjnej) Iż-O5 pojawiła się w 1987 roku,jednak ze względu na kryzys ekonomiczny i upadek ZSRR, trzeba było czekać jeszcze kilka lat nim auto weszło do produkcji. Stało się to w 1992 r., ale tylko niewielka liczba (około 5000) egzemplarzy Iża 2126 została wyprodukowana do 1996 roku. Produkcja na większą skalę rozpoczęła się dopiero w 1997 roku. Ostatni Iż 2126 opuścił fabrykę w Iżewsku w 2005 r.





Izh 2126 1992 (1:43)
by IST Models
Kultowe Auta PRL-u (DeAgostini)


Friday 11 July 2014

Nysa 522 R

Nysa 521/522 was introduced at the 37th International Poznan Show in 1968. The front end styling was changed in comparison to the previous model (501). A new windscreen and a re-designed engine compartment have been used. This gave the Nysa her distinctive “nose”, which remained unchanged until the end of production. The Nysa 522 R was introduced in 1972 in single and double cabin versions, the latter being only a prototype.  Like in other versions, the S-21 engine from FSO was used. The car was 470cm long and 183cm wide. Nysa 522 R was aimed at Polish farmers, however they showed very little interest in this model, resulting in very low numbers produced. The exact amount manufactured is however unknown.

*********

Nysę 521/522 zaprezentowano podczas 37 Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1968. Przednia część została znacznie zmieniona względem poprzedniego modelu (501). Nowa przednia szyba oraz wysunięta komora silnika dały Nysie charakterystyczny „nos”. Nowa, łatwiejsza w użytkowaniu (dzięki zawiasom) maska również została użyta. Nysa 522 R (R – rolnicza) zaprezentowana została w 1972 r. podczas centralnych dożynek w Bydgoszczy. Pokazano dwie wersje – z pojedynczą i podwójną kabiną mogącą pomieścić 5 osób. Wersja pięcioosobowa była jednak tylko prototypem. Do napędu użyto silnika S-21 produkcji FSO. Auto miało długość 470cm i szerokość 183cm. Nysa 522 R była kierowana do rolników, którzy jednak wykazali nikłe zainteresowanie tym modelem, co skutkowało znikomą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy. Dokładna ilość wyprodukowanych egzemplarzy jest jednak nieznana. 





Nysa 522 R (1:43)
Kultowe Auta PRL-u
by IST Models



Saturday 5 July 2014

Volkswagen Type 1 (Beetle/Bug) and Volkswagen Beetle (2012)

The legendary Volkswagen Beetle together with its "great-grandson"- the latest Volkswagen Beetle. The original car has debuted in 1938 and sold over 21 million units. The latest version was introduced in 2011. Click on the images to enlarge them.

Legendarny Volkswagen Garbus razem ze swoim „prawnuczkiem” - najnowszym Volkswagenem Beetle’em. Pierwowzór debiutował w 1938 roku i sprzedał się w liczbie ponad 21 milionów egzemplarzy. Najnowsza wersja została zaprezentowana w 2011 roku.
Kliknij na zdjęcia aby je powiększyć.













Volkswagen Beetle (2012) 1:24 by Welly
Volkswagen Beetle 1200 1:24 by Welly

Tuesday 17 June 2014

Renault Laguna III (2007)

Renault Laguna III was first introduced to the public during the 2007 Frankfurt Motor Show In September, with the sales beginning in October of the same year. The car was offered in 3 body styles: as a 5-door liftback, estate and a coupé (from 2008). The third generation is based on the Platform D, also used in Nissan Teana and Nissan Murano. A range of engines was available from a 1.6 petrol engine to a V6 diesel 3.0 dCi and petrol 3.5 V6 in the coupé. During the 2008 International Motor Show in Geneva a sports version, GT, was presented. It was available in both liftback and estate body styles. The most interesting technical aspect of the GT version was the 4Control system. It allowed for the rear wheels to turn (by up to 6°), in order to improve the driving experience in tight bends. At speeds below 60 km/h the rear wheels turned in opposite direction to the front wheels, while above 60 km/h they turned in the same direction. The facelifted version of the Laguna, traditionally called Phase 2, was presented at the 2010 Paris Motor Show, going on sale in November the same year. The modifications included better interior materials and slightly redesigned front and rear bumpers, similar to those from the GT version. In February 2012, due to a cost-reduction plan the Laguna (along with some other models) has been removed from the UK market. In 2013 the car underwent a second set of small modifications, mainly in the front part.

*********

Renault Laguna III została pierwszy raz publicznie zaprezentowana podczaa salonu samochodowego we Frakfurcie, we wrześniu 2007. Sprzedaż modelu zaczęła sięw październiku tego samego roku. Auto oferowano w 3 wersjach nadwozia: liftback, kombi oraz coupé (od 2008 r.).Trzecia generacja bazowała na platformie D, używanej również w Nissanach: Teana i Murano. W ofercie znalazła się gama silników od benzynowego 1.6 do diesla V6 3.0 dCi oraz benzynowego 3.5 V6 w odmianie coupé. Podczas międzynarodowych targów samochodowych w Genewie w 2008 r. przedstawiono sportową wersję GT występującą w dwóch wersjach: liftback I kombi. Najciekawszą techniczną nowinką tej wersji był system  4Control. Pozwalał on na skręt tylnych kół (do max. 6°), poprawiając prowadzenie auta w ciasnych zakrętach. Podczas jazdy nie przekraczającej 60km/h tylne koła skręcają w przeciwną stronę niż koła przednie. Powyżej 60 km/h, tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie. Poliftingowa wersja Laguny, tradycyjnie nazwana Phase 2, przedstawiona została podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2010 r. wchodząc do sprzedaży w listopadzie tego samego roku. Modyfikacje obęły lepsze materiały wykończeniowe oraz lekko zmodyfikowane przednie I tylne zderzaki, podobne do tych z modelu GT. W lutym 2012 r., ze względu na cięcie kosztów Laguna (razem z kilkoma innymi modelami) zniknęła z rynku brytyjskiego. W 2013 r. samochód poddano kolejnym małym zmianom, głównie w przedniej części nadwozia.





Renault Laguna 2007 (1:43)
by Norev

Friday 6 June 2014

Lancia Lybra & MG ZT

Dzisiaj robimy małe porównanie. Dwa modeliki Lancia Lybra (Solido) i MG ZT (Vanguards).
Today we’re having a little comparison. Two models Lancia Lybra (Solido) and MG ZT (Vanguards).


Pierwsze wrażenie/First impression
Oba modeliki sprawiają dobre wrażenie. Proporcje są dorze dobrane zarówno  w Lancii jak i w MG. Poziom szczegółów też jest zadowalający w obu modelikach. Mały minus należy się natomiast Lancii (a właściwie firmie Solido) za zbyt wysokie zawieszenie względem oryginału oraz lakier ktróry w zależności od oświetlenia potrawi wyglądać lekko tandetnie. Takich problemów nie ma MG. Jego lakier wygląda bardzo ładnie niezależnie od oświetlenia, a i wysokość zawieszenia jest prawidłowa.

Both models look good. The proportions are correct in both the Lancia and the MG. The level of detail is also pleasing in both of the models. Small criticism goes towards Lancia (or more precisely towards Solido) for too high a suspension compared to the original, but also the paintjob which, depending on the lighting, can look slightly cheap. These problems don’t apply to the MG. It’s paintjob look really smart regardless of the lighting and the height of the suspension is also correct.
MG 6/10      Lancia 6/10

Wnętrze/Interior
Tutaj mamy wyraźną przewagę firmy Solido i Lancii. Środek jest jasny więc wszystko widać bardzo wyraźnie. Poziom odwzorowania jest bardzo wysoki. Widać pojedyncze przyciski, malowane wyświetlacze. Są nawet drewnopodobne wstawki i profilowane fotele. Na tym tle, MG od firmy Vanguards wypada blado. Wnętrze jest czarne a szybki nie są opuszczone więc nic tam nie wypatrzymy.

Here we have a very noticeable predominance of Solido and its Lancia. The interior is light, so everything can be clearly seen. The level of detail is very high. You can see separate buttons, painted-on displays. There are even fake woodwork and textured seats. Compared to this, MG by Vanguards looks miserable. The inside is black and the windows are not pulled down, so we won’t be able to see anything in there.
MG 5/10      Lancia 9/10

Przód/Front
W obu przypadkach wykonanie przodu  jest podobne do odwzorowania tyłu.Solido w Lancii zadbało o szczegóły. Wszystkie światła są wykonane z plastikowych elementów, w przeciwieństwie do modelu MG firmy Vanguards. Tutaj osobne są tylko główne reflektory. Światła przeciwmgielne są niestety malowane, co obniża ocenę. Również wloty powietrza nie są wykonane z taką starannością jaka ma miejsce w Lancii od Solido. Paradoksalnie jednak, to MG sprawia lepsze wrażenie patrząc od przodu. Lancii brakuje trochę „tego czegoś”. Winny może być kolor.

In both cases the finish of the front is similar to that of the back. Solido in the Lancia model paid attention to detail. All of the lights are made from clear plastic elements, in contrary to the MG model by Vanguards. Here only the headlights are made from spate plastic. The fog lights are painted, which lowers the note. The grills are also not as nicely made as those in the Lancia. Strangely enough though, MG is the one who makers a better overall impression at the front. Lancia lacks a bit of the “x factor”. Perhaps the colour might be at fault for this.
MG 6/10      Lancia 6/10



Tył/Rear
Po raz kolejny widać że oba modeliki reprezentują bardzo podobny poziom wykonania. Obaj producenci (Solido i Vanguards), wyłapali charakterystyczne dla każdego modelu detale i postarali się je odwzorować. Dobrze wykonane są światła a miłym dodatkiem są tablice rejestracyjne – nie zawsze jest to regułą nawet w droższych modelach. Lancia traci punkt za wydech. Nie dość że wykonany jest nie najlepiej, to umieszczono go niepotrzebnie. W prawdziwym samochodzie wogóle go nie widać.

We can once again see that both diecast models present a very similar level of detail. Both of the manufacturers (Solido and Vanguards), managed to capture the characteristics of each of the models. The rear lights are done well and the number plates are a very nice addition – this isn’t a standard even in the more expensive models. Lancia loses a point for its exhaust pipe. It is not only done rather poorly, but it is also not needed. In the real model the exhaust isn’t visible at all.
MG 6/10      Lancia 5/10

Detale/Details
Ta partia nieznacznie na korzyść Lancii. Jako napisałem wcześniej wszystkie światła wykonane są z osobnych przezroczystych plastikowych elementów. Również klamki są osobnymi elementami, co w tej wielkości modelików jest ewenementem. Felgi w Lancii też są lepiej odwzorowane. Produkt firmy Vanguards we wszystkich wyżej wymienioncyh aspektach musi uznać wyższość rywala. Ma w zanadrzu jednak kilka ciekawostek. Pierwsza to typowe dla tej firmy cieniutkie, dobrze odwzorowane wycieraczki. Druga to resory. Tak, ten modelik jest typowym resorakiem! Model MG ZT nadrabia trochę lepiej odwzorowanymi lusterkami (te z Lancii są dziwacznie wygięte), jednak ogólnie więcej szczegółów znajdziemy w Lancii.

This part is slightly in favour of Lancia. Like I wrote earlier, all of the lights are made from separate, clear plastic elements. The door handles are also made from separate elements, which is a rarity in this scale of models. The wheels of the Lancia are better detailed. The Vanguards product, trails behind in all of the above aspects. It does however have a few interesting touches. The first one, typical for this company, is the thin and highly detailed windscreen wipers. The second are springs in the suspension, which make it almost a Matchbox! The MG ZT model is also slightly better in terms of the wing mirrors (those in Lancia are strangely bent), however overall we’ll find more details in the Lancia.
MG 6/10      Lancia 7/10



MG ZT: 29 pts.          Lancia Lybra: 33 pts.
Lancia firmy Solido zwyciężyła głównie dzięki lepiej odwzorowanemu wnętrzu. W pozostałych kategoriach oba modeliki wypadły bardzo podobnie.
Lanica from Solido won mainly thanks to its better detailed interior. In other criteria both models peformed very similarly.




Saturday 1 March 2014

Ford Thunderbird

The first generation of Ford Thunderbird was introduced in 1955 as a response to the Chevrolet Corvette. It was a sporty 2-seat convertible, which was positioned by Ford in a new segment - Personal luxury car. The car used a 4.8 V8 petrol engine which accelerated the car to 177-190 km/h.  Some interesting features of the Thunderbird included a telescoping steering wheel, pushbutton interior door handles and a tachometer. Altogether Ford sold 53 166 units of the Thunderbird between 1955 and 1957. In 1958 a second generation was introduced.

Pierwsza generacja Forda Thunderbirda zadebiutowała w 1955 roku jako odpowiedź na Chervroleta Corvette. Thunderbird był usportowionym, 2 miejscowym kabrioletem, który został umiejscowiony przez Forda w nowym segmencie rynku – Personal Luxury Car (ang. Osobisty samochód luksusowy). Auto korzystało z benzynowego silnika V8 o pojemności 4.8, rozpędzając Forda do maksymalnych 177-190 km/h.  W Thuderbirdzie zastosowano kilka ciekawych (szczególnie jak na tamten czas) rozwiązań technicznych, m.in. teleskopową kierownicę oraz obrotomierz. Między 1955 a 1957 rokiem wyprodukowano 53 166 egzemplarzy Forda Thunderbirda pierwszej generacji. W 1958 r. pokazano drugą generację.





Ford Thunderbird 1955 (1:39)
by Welly

Monday 3 February 2014

Fiat 126p Bombel

Fiat 126p Bombel to pierwszy modelik w mojej kolekcji z serii Kultowe Auta PRL-u, nr 124. Jest to też pierwszy prototypowy pojazd w mojej kolekcji. Modelik wykonany jest przez firmę IST Models i choć odstaje nieco jakością od innych propozycji tej firmy, to i tak moim zdaniem wykonany jest naprawdę dobrze. Jeden z lepszych modelików z serii KAP. Ogólna bryła nadwozia i detale takie jak "chromowane" lusterka czy zderzaki dodają uroku. Bardzo podoba mi się też to, że wlew paliwa nie jest namalowany, tylko jest to osobna część. Mała rzecz a cieszy. Niestety tego samego nie da się powiedzieć o wlotach powietrza - wszystkie są malowane. Szkoda.

Fiat 126p Bombel był jedną z pierwszych "wariacji" na temat Malucha. Nawiązano współpracę z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, gdzie pod kierunkiem doc. Cezarego Nawrota opracowano projekty bryły samochodu dostawczego, z założenia auta dla rolników. Konstrukcja Bombla powstała poprzez usunięcie górnej części tyłu nadwozia (zastąpiona charakterystyczną nadbudową z laminatu), zmodyfikowaniu kształtu pokrywy silnika oraz usunięciu tylnej kanapy. Powstała w ten sposób przestrzeń ładunkowa miała 1m³, nośność 150kg i była dwupoziomowa, co niestety ograniczało walory użytkowe tego autka. Prototypowy egzemplarz Bombla został po raz pierwszy zaprezentowany w 1974 roku na Międzynarodowych Targach Technicznych w Poznaniu. Później wykonano też wersję autka z dodatkowymi bocznymi szybami. Bomble były używane przez dział sportu FSM jako samochody serwisowe podczas wyścigów i rajdów. W sumie powstało około 16 modeli prototypowych, jednark auto nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.






Fiat 126p Bombel 1974 (1:43)
by IST Models
Kultowe Auta PRL-u (deAgostini)

FSO Warszawa 203 Kombi 1965 (IST Models)

  Choć wielu uważa Warszawę kombi za jeden z najładniejszych samochodów z tego okresu, pochodzących z bloku wschodniego, nie stworzono jej b...